Strategia i wyniki
ANG Spółdzielnia w liczbach
286 członkiń i członków (o 28% więcej niż na koniec 2017 r.)
818 ekspertek i ekspertów (o 12% więcej niż na koniec 2017 r.)
14 381 udzielonych za pośrednictwem ANG Spółdzielni kredytów na łączną kwotę 3,4 mld zł (o 48% więcej niż w roku 2017)
4256 sprzedanych za pośrednictwem ANG Spółdzielni produktów ubezpieczeniowych
26 partnerów ubezpieczeniowych, 20 partnerów kredytowych
Przy udziale ANG Spółdzielni uruchamiane było średnio 57,5 kredytów dziennie
średnia wartość kredytu hipotecznego w 2018 r. to 262 388,10 zł
średnia wartość kredytu gotówkowego w 2018 r. to 53 276,78 zł
85% – wskaźnik zaangażowania naszej społeczności (patrz Spółdzielnia Najlepszym Pracodawcą)
W 2018 r. osiągnęliśmy 78 025 177 zł przychodów (o 50% więcej niż w roku 2017) i 370 589,27 zł zysku netto.
Aktywny/-a ekspert/ka ANG Spółdzielni uruchomił/-a średnio 18 kredytów hipotecznych i 6 kredytów gotówkowych.
91% naszej społeczności jest zadowolonych z pracy w ANG (patrz Spółdzielnia Najlepszym Pracodawcą)
673 – tyle książek mieliśmy w naszej bibliotece na koniec 2018 r. Liczba ta ciągle rośnie.
43 – tylu wolontariuszy zaangażowało się w pracę na rzecz dobra wspólnego w 2018 r.
Strategia Zaangażowania
Rok 2018 był drugim rokiem realizowania „Strategii Zaangażowania” przyjętej na lata 2017-2019. Strategia kontynuuje przyjęte od początku istnienia Spółdzielni podejście do budowania trwałego i zrównoważonego biznesu. Jej przewodnią ideą jest zaangażowanie wszystkich naszych interesariuszy, które jest potrzebne, abyśmy mogli tworzyć wspólną wartość. Strategia w sposób zintegrowany, łącząc cele biznesowe i pozabiznesowe, wyznacza nasze działania w czterech głównych obszarach: biznes, ludzie, kapitał społeczny, środowisko. Kluczowy jest dla nas równoległy rozwój we wszystkich obszarach – dopiero wtedy możemy mówić o sukcesie. Każdy obszar ma przypisaną wagę (w sumie 400 punktów), mamy zdefiniowanych 29 zadań oraz 33 wskaźniki realizacji celu. W 2018 r. naszą strategię udało nam się zrealizować na poziomie 76,14%:
cele biznesowe (182 punkty): 88,46%
W tym obszarze skupiamy się na zrównoważonym rozwoju. Wśród celów biznesowych są m.in. wyniki finansowe, stosowanie reguł ładu spółdzielnianego, etyka, satysfakcja klientów, przejrzyste zasady współpracy z naszymi interesariuszami, łańcuch dostaw.
cele z obszaru budowania kapitału ludzkiego (173 punkty): 71,36%
W obszarze kapitału ludzkiego nasze zadania skupiają się na rozbudowywaniu naszej społeczności, polepszaniu ich warunków pracy i jakości życia, wspieraniu rozwoju osobistego i edukacji, efektywnej komunikacji oraz zaangażowaniu w sprawy wspólne ANG Spółdzielni.
cele z obszaru budowania kapitału społecznego (30 punktów): 61,78%
Chcemy rozwijać program wolontariatu pracowniczego w Spółdzielni, angażować się w edukację finansową i odbudowę zaufania do branży finansowej.
cele środowiskowe (15 punktów): 10,40%
W zakresie naszego wpływu na środowisko skupiamy się na używaniu papieru pochodzącego w całości z recyklingu i wprowadzaniu segregacji odpadów w biurach. Niestety w 2018 r. udało nam się zrealizować postawione cele w bardzo niewielkim stopniu.
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Jako część międzynarodowej społeczności wspieramy globalny plan działań na rzecz ludzi, dobrobytu i naszej planety. Poprzez działania i inicjatywy, w które się angażujemy, staramy się odpowiadać na najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed światem, a przede wszystkim przed branżą finansową. W szczególności wspieramy realizację następujących celów głównych:
Naszą misją jest dostarczać ludziom usługi finansowe, których potrzebują, które rozumieją, za godziwą cenę i na które ich stać. Odpowiedzialna sprzedaż to w naszej ocenie fundament odpowiedzialnej konsumpcji. Ideę tę nie tylko realizujemy w naszej organizacji, ale także aktywnie ją promujemy, m.in. poprzez serwis OdpowiedzialneFinanse.pl oraz projekt Nienieodpowiedzialni.
Godna praca to fundament działalności Spółdzielni. Nasz model biznesowy oparty jest na zasadzie dialogu, współpracy, współwłasności i współodpowiedzialności. Promujemy także ideę spółdzielczości, odpowiedzialną przedsiębiorczość i przedsiębiorstwa ekonomii społecznej. Zrównoważony rozwój jest nieodłączną częścią naszej strategii biznesowej.
Edukacja jest jedną z kluczowych powinności biznesu. Chcemy kształcić świadomych i odpowiedzialnych obywateli i konsumentów. Wierzymy, że właśnie poprzez edukację możemy zmieniać świat na lepsze. W ramach naszej Fundacji prowadzimy program edukacji finansowej dla dzieci „Będę Kim Zechcę”. Dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas wykładów, warsztatów i konferencji. Promujemy czytelnictwo i biblioteki zakładowe.
oraz celów dodatkowych:
W spółdzielni pracy to my jesteśmy w 100% właścicielami firmy – wspólnie decydujemy o kierunkach jej działania, jesteśmy współodpowiedzialni za jej kształt i uczestniczymy w zyskach. Jesteśmy przekonani, że to jest właściwa droga do zmniejszenia nierówności – większy udział pracy w podziale wytworzonej wartości. Wierzymy również, że odpowiedzialna branża finansowa, o którą walczymy, jest niezbędnym elementem inkluzywnego postępu gospodarczego.
Formuła spółdzielni oznacza m.in. równościowe i emancypacyjne podejście do zarządzania. Opiera się na poszanowaniu różnorodności i równych prawach dla wszystkich jej członków, niezależnie od płci czy innych cech. Jesteśmy sygnatariuszami Karty Różnorodności, dbamy o poszanowanie jej zapisów i nie akceptujemy żadnych przejawów dyskryminacji.
Nie zmienimy świata, działając samodzielnie. Musimy połączyć siły. Musimy wymieniać się wiedzą, doświadczeniami i zasobami, bo tylko w ten sposób możemy dokonać realnej zmiany w otaczającym nas świecie. ANG Spółdzielnia angażuje się w wiele inicjatyw branżowych, krajowych i międzysektorowych, a do własnych projektów zawsze zapraszamy partnerów.
Wyniki finansowe
Początek roku był dla całej branży bardzo pracowity. Rok 2018 był ostatnim rokiem programu MDM, co skutkowało bardzo dużym zainteresowaniem klientów uzyskaniem kredytu z dopłatą. Już w pierwszych dniach stycznia Bank Gospodarstwa Krajowego wstrzymał przyjmowanie wniosków. Dodatkowo mieliśmy pół roku na wprowadzenie ostatnich zmian w związku z obowiązującą od 22 lipca 2017 r. ustawą o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami. Wiele pracy też kosztowało nas wdrożenie ustawy RODO oraz IDD. Pomimo intensywnego początku 2018 r. był jednak dla nas bardzo dobry. Początkowo obawialiśmy się mniejszego popytu na kredyty hipoteczne w związku z końcem programu MDM. Obawy były jednak bezpodstawne, co pokazują wyniki finansowe Spółdzielni za rok 2018.
W roku 2018 pracowaliśmy nad zmianą struktury przychodów na rzecz pożyczek gotówkowych i ubezpieczeń, jednocześnie nie zmniejszając sprzedaży kredytów hipotecznych. Opieranie biznesu na jednej grupie produktowej jest zbyt ryzykowne dla naszej organizacji. Poza tym zależy nam, aby być wszechstronnym partnerem dla naszych klientów i dostarczać im produkty zaspokajające różne ich potrzeby finansowe, zachowując nasze zasady sprzedaży tych produktów w sposób odpowiedzialny zarówno wobec klientów, jak i partnerów finansowych. Jednak przychody w roku 2018 nadal były zdominowane przez przychody ze sprzedaży kredytów hipotecznych.
członkini Spółdzielni, wiceprezes zarządu
WSKAŹNIK | 2017 | 2018 |
---|---|---|
PRZYCHODY OGÓŁEM [zł] | 51 808 817,96 | 78 025 176,57 |
WYNIK FINANSOWY [zł] | 351 088,61 | 370 589,27 |
SUMA BILANSOWA [zł] | 7 544 520,57 | 10 733 651,15 |
KAPITAŁ WŁASNY [zł] | 2 420 009,51 | 2 803 559,03 |
WSKAŹNIK PŁYNNOŚCI BIEŻĄCEJ | 1,4 | 1,31 |
WSKAŹNIK ZADŁUŻENIA OGÓŁEM | 0,7 | 0,74 |
Produkty kredytowe
Wolumen całkowity (kwota) [zł] | Procentowy udział produktów (wg wolumenu) | Przyrost rok do roku | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2017 | 2018 | ||
kredyty hipoteczne | 2 201 910 121,87 | 3 278 100 000,00 | 95,92% | 96,48% | 48,88% |
kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) | 93 573 505,62 | 119 500 000,00 | 4,08% | 3,52% | 27,71% |
SUMA: | 2 295 483 627,49 | 3 397 600 000,00 | 100% | 100% |
Liczba sprzedanych produktów | Procentowy udział produktów (wg liczby produktów) | Przyrost rok do roku | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2017 | 2018 | ||
kredyty hipoteczne | 8602 | 12118 | 82,80% | 84,26% | 40,87% |
kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) | 1787 | 2263 | 17,20% | 15,74% | 26,64% |
SUMA: | 10389 | 14381 | 100,00% | 100,00% |
Średnia wartość kredytu | |
---|---|
kredyty hipoteczne | 262 388,10 zł |
kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) | 53 276,78 zł |
Produkty ubezpieczeniowe
Wolumen (składki) | ||
---|---|---|
2017 | 2018 | |
ubezpieczenia majątkowe | 1 615 720,00 zł | 2 253 460,00 zł |
ubezpieczenia życiowe | 310 850,00 zł | 248 828,60 zł |
ubezpieczenia zdrowotne | 55 720,00 zł | 27 810,00 zł |
Liczba sprzedanych produktów | Procentowy udział produktów (wg liczby produktów) | |||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2017 | 2018 | |
ubezpieczenia majątkowe | 2811 | 3780 | 86,55% | 87,97% |
ubezpieczenia życiowe | 403 | 460 | 12,41% | 11,70% |
ubezpieczenia zdrowotne | 27 | 15 | 0,83% | 0,33% |
SUMA: | 3248 | 4256 |
*W 2017 r. zostały również sprzedane 2 produkty emerytalne oraz 5 ubezpieczeń inwestycyjnych, a w 2018 r. 1 ubezpieczenie inwestycyjne, ale są to marginalne wartości, w związku z czym nie zostały ujęte w powyższych tabelach.
Co nam się nie udało w 2018 r.?
Rok 2018 oceniamy dobrze. Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe. Jednak nie ze wszystkiego jesteśmy zadowoleni. Co nam się nie udało? Nad czym musimy jeszcze popracować?
- Zaangażowanie naszej społeczności w sprawy wspólne Spółdzielni – chcielibyśmy, aby członkinie i członkowie naszej społeczności bardziej angażowali się w dialog wewnętrzny i wspólną pracę nad naszą organizacją.
- Wolontariat – powinniśmy więcej uwagi poświęcić naszemu programowi wolontariatu pracowniczego i edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Chcielibyśmy zaangażować w program więcej osób i zaoferować im większe wsparcie w tej dziedzinie.
- Wpływ na środowisko naturalne – nie zrealizowaliśmy naszych celów środowiskowych. W 2019 r. położymy większy nacisk na zmniejszanie naszego negatywnego wpływu poprzez ograniczanie zużycia papieru, korzystanie z papieru w 100% z recyklingu oraz zmniejszanie zużycia plastiku i segregację odpadów.
- Dywersyfikacja źródeł przychodu – jesteśmy zadowoleni z wyników finansowych, ale nie udało nam się zdywersyfikować struktury przychodów na rzecz kredytów gotówkowych oraz ubezpieczeń. Pracujemy nad tym, musimy jednak jeszcze bardziej zwiększyć nasze starania w tym zakresie.
- Edukacja humanistyczna – w 2018 r. udało nam się zdecydowanie zwiększyć liczbę i częstotliwość szkoleń produktowych oraz sprzedażowych. Zależy nam jednak również, aby nasza społeczność kształciła się także w zakresie nauk humanistycznych i nad tym będziemy pracować.
Nasze plany i wyzwania na 2019 r.
Dobre wyniki, stabilny rozwój i wysoki poziom zadowolenia wśród naszej społeczności utwierdzają nas w przekonaniu, że obrana droga oparta na etyce i odpowiedzialności jest właściwa. Chcemy ją kontynuować i dlatego w kolejnym roku będziemy:
- Kontynuować pracę nad podstawami naszego biznesu:
- dbać o progresywne wyniki finansowe przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju,
- wdrażać i dbać o przestrzeganie przyjętych zasad etycznych,
- dbać o wysoką jakość obsługi i dobre relacje z klientami,
- pamiętać o naszej służebnej roli wobec klienta,
- kontynuować dialog i transparentne zasady współpracy z interesariuszami.
- Pracować nad rozwojem naszej społeczności:
- rozbudowywać ją (w 2019 r. 350 członkiń/członków ANG Spółdzielni i 1000 ekspertek/ekspertów),
- poprawiać warunki pracy i kondycję życia członków naszej społeczności,
- zachęcać do większego zaangażowania w sprawy wspólne.
- Działać na rzecz społeczeństwa i dbać o sprawy wspólne:
- rozwijać program wolontariatu pracowniczego,
- kontynuować i rozwijać projekt Nienieodpowiedzialni,
- pracować nad odbudowaniem zaufania do branży finansowej,
- angażować się w edukację finansową i rozwój przedsiębiorczości.
- Zmniejszać nasz negatywny wpływ na środowisko:
- korzystać z papieru w całości z recyklingu,
- uruchomić projekt ograniczenia zużycia plastiku.
Widzimy również wyzwania, które stoją przed całą branżą finansową:
- Odbudowa służebnej roli wobec klientów: branża finansowa powinna służyć, a jej nadrzędnym celem powinno być dobro klientów. Aby to osiągnąć, musimy podjąć wspólny wysiłek.
- Ciągła praca nad odbudową zaufania do branży finansowej, co staje się coraz trudniejsze ze względu na zeszłoroczne przykłady wyjątkowo nieodpowiedzialnych i nieuczciwych działań niektórych instytucji finansowych.
- Mądre łączenie człowieka i nowych technologii: jako branża musimy odpowiedzieć sobie na pytania, jak w mądry sposób wykorzystać nowoczesne technologie tak, aby wspierały nas w dostarczaniu klientom kompleksowych usług?
- Profesjonalizacja branży: rosną wymagania wobec branży finansowej zarówno ze strony regulatorów, jak i coraz bardziej samoświadomych instytucji finansowych. Cała branża musi pracować nad tym, aby im sprostać.