O Spółdzielni
Stworzyliśmy społeczność ludzi, którzy jak wstają, to wiedzą, po co to robią.
*cytat pochodzi ze spotkania dialogowego z naszymi interesariuszami
Misja
Dostarczać ludziom usługi finansowe, których potrzebują, które rozumieją, za godziwą cenę i na które ich stać.
Jesteśmy organizacją pośrednictwa finansowego i tworzymy dla profesjonalistek i profesjonalistów z branży finansowej środowisko pracy oparte na odpowiedzialności, współwłasności i współstanowieniu, by móc dostarczać naszym klientom usługi finansowe dla nich zrozumiałe, których potrzebują, za godziwą cenę i na które ich stać, będąc przy tym odpowiedzialnym partnerem dla współpracujących z nami instytucji finansowych.
Nasza wizja ANG Spółdzielni w czterech obszarach, sformułowana w 2011 r. i wciąż aktualna, to:
1. Spółdzielnia będzie efektywnym biznesem.
Budujemy organizację, która systematycznie rośnie pod kątem przychodów i zatrudnienia, rozwija się w sposób zrównoważony i odpowiedzialny społecznie, tworząc biznes efektywny długoterminowo, trwały i pożyteczny.
2. Ludzie są naszą wartością.
Spółdzielnię tworzą ludzie, to oni są najważniejszym źródłem wartości firmy. Chcielibyśmy, aby nasze współpracowniczki i współpracownicy identyfikowali się z misją, wizją i wartościami naszej organizacji, traktując pracę jak służbę i jako źródło rozwoju osobistego, spełnienia zawodowego i radości. Niezwykle ważne jest dla nas również budowanie kapitału etycznego, który rozumiemy jako gotowość firmy i jej społeczności do zaangażowania i walki w imię przyjętych wartości.
3. Spółdzielnia będzie tworzyć kapitał społeczny.
Angażujemy się na rzecz dobra wspólnego. Budujemy kapitał społeczny, dzieląc się naszą wiedzą, doświadczeniem i zasobami. Pełnimy funkcję służebną wobec społeczeństwa.
4. Pozytywnie wpłyniemy na środowisko.
Każda organizacja ma wpływ na otaczające je środowisko naturalne. Chcemy minimalizować wpływ negatywny i rozwijać organizację w sposób przyjazny środowisku.
Więcej o naszym manifeście i wartościach, którymi się kierujemy, można przeczytać na naszej stronie internetowej.
Jak pracujemy?
Ekspert finansowy wspiera klienta w doborze odpowiedniego produktu finansowego (kredytu, ubezpieczenia), dostosowanego do jego potrzeb i możliwości. Zgodnie ze Standardami Pracy w ANG każdy ekspert ma obowiązek:
- zrozumiale przedstawić klientowi proponowane oferty z uwzględnieniem wszystkich kosztów związanych z uzyskaniem finansowania,
- wyszczególnić w ofercie wszystkie koszty związane z produktem oraz koszt ewentualnych dodatkowych produktów,
- przedstawić ofertę klientowi w sposób czytelny i zrozumiały, używając zrozumiałego słownictwa, ograniczając do minimum żargon bankowy i prawniczy,
- wytłumaczyć klientowi wszystkie pojęcia pojawiające się w ofercie,
- przedstawić, o ile jest to możliwe, co najmniej trzy oferty w sposób jednolity i porównywalny, argumentując swój wybór,
- pomóc klientowi podczas komplementowania dokumentacji dla instytucji finansowej.
Spółdzielnia pracy
Jesteśmy spółdzielnią pracy – nasza firma jest pierwszą w branży finansowej, w której 100% udziałów należy do zespołu ludzi ANG Spółdzielni, czyli jej właścicielami są nasze współpracowniczki i nasi współpracownicy. Wszyscy decydujemy o kierunkach działań i kształcie organizacji. Nie mamy planów sprzedażowych, dzięki czemu nie jesteśmy poddani presji i klientom zawsze możemy zaoferować produkty dla nich najlepsze. Spółdzielnia zapewnia też stały dostęp do wiedzy i przynależność do doświadczonej grupy profesjonalistów, którzy cenią uczciwość i rzetelność.
Przynależność do Spółdzielni traktuję w dwóch aspektach. Pierwszy aspekt jest taki, że ja mam pełną świadomość, że jestem współwłaścicielem tej spółdzielni i takich osób jak ja jest kilkaset. I nie ma nikogo innego. Jesteśmy tylko my. Drugi aspekt samej spółdzielni to są te wszystkie aktywności pozafinansowe, pozasprzedażowe. I jeśli ja wiem, że osoby zarządzające Spółdzielnią angażują się, swój czas, a więc i pieniądze w aktywności charytatywne, to ja wiem, że Spółdzielnia nigdy mnie nie oszuka, że to są ludzie uczciwi, na których mogę polegać.
Skład zarządu i rady nadzorczej
Zarząd:
- Artur Nowak-Gocławski, prezes zarządu,
- Katarzyna Dmowska, wiceprezes zarządu,
- Michał Kwasek, członek zarządu.
Rada nadzorcza:
- Krzysztof Gajór, przewodniczący rady nadzorczej,
- Maciej Cybulski, członek rady nadzorczej,
- Artur Czyżak, członek rady nadzorczej.
W roku 2018 składy powyższych organów nie ulegały zmianom.
Nasi interesariusze
Wewnętrzni:
- Członkinie i członkowie Spółdzielni
- Ekspertki i eksperci
- Centrala
Zewnętrzni:
- Klienci
- Partnerzy finansowi (banki i towarzystwa ubezpieczeniowe)
- Kontrahenci (firmy graficzne, drukarnie, zaopatrzenie itp.)
- Partnerzy społeczni (organizacje pozarządowe, fundacje, stowarzyszenia itp.)
- Administracja publiczna
- Partnerzy niefinansowi (np. deweloperzy)
- Ustawodawca i regulator
- Samorządy
Dialog z interesariuszami
Tylko słuchając naszych interesariuszy i przy ich zaangażowaniu, jesteśmy w stanie tworzyć wspólną wartość. Przez cały rok zbieramy informacje, prowadzimy badania i analizujemy dane dotyczące rynku finansowego, biznesu, społeczeństwa. Wiemy, że autentyczny dialog i efektywna komunikacja wewnętrzna są kluczowe dla działalności organizacji. W naszej spółdzielni co roku organizujemy spotkania dialogowe z interesariuszami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi na bazie międzynarodowego standardu dialogu AA1000SES. Podczas spotkania dialogowego podsumowującego 2018 r. rozmawialiśmy o następujących kwestiach:
Najważniejsze obszary odpowiedzialności branży finansowej.
Spośród 11 zaproponowanych interesariusze wewnętrzni jako najistotniejsze wskazali:
- Odpowiedzialna sprzedaż produktów finansowych
- Edukacja finansowa
- Relacje z pracownikami, tworzenie przyjaznego i sprawiedliwego miejsca pracy
Interesariusze zewnętrzni za najważniejsze uznali:
- Edukacja finansowa
- Odpowiedzialna sprzedaż produktów finansowych
- Uczciwa i przejrzysta komunikacja marketingowa
Wszystkie powyższe obszary znajdują odwzorowanie w strategii ANG (więcej informacji na ten temat w rozdziale Strategia Zaangażowania) oraz są omówione w niniejszym raporcie.
Odpowiedzialna sprzedaż.
Rozmawialiśmy na temat tego, co to oznacza i co ANG robi, aby przeciwdziałać misselingowi. Szczegółowo temat omawiamy w rozdziale Przeciwdziałanie misselingowi.
Edukacja finansowa.
Temat edukacji finansowej i naszych działań w tym zakresie omawiamy w rozdziałach: Edukacja finansowa, Nienieodpowiedzialni, OdpowiedzialneFinanse.pl.
Relacje z klientami.
Dla naszych interesariuszy wewnętrznych relacje z klientami są kluczowym elementem ich działalności. W ich opinii, dzięki dbaniu o nie zadowoleni klienci wracają i polecają usługi ANG kolejnym osobom. O naszej współpracy z klientami piszemy tutaj.
Relacje wewnątrz organizacji.
Szczególnie dla interesariuszy wewnętrznych bardzo ważne są relacje ze współpracownikami i kontakty między centralą a ekspertami i spółdzielcami. Więcej o tym, jak budujemy naszą społeczność, można znaleźć w rozdziale Kooperacja, nie korporacja.
Swoboda działania.
Członkinie i członkowie Spółdzielni oraz ekspertki i eksperci podkreślają, że bardzo cenią we współpracy z ANG swobodę działania, partnerskie traktowanie i brak presji sprzedażowej. Piszemy o tym w rozdziale Brak planów sprzedażowych.
Oczekiwania, plany i wyzwania na przyszłość.
Ze strony interesariuszy zostały sformułowane różne oczekiwania wobec ANG, m.in.:
- Powrót webinarów z zarządem.
- Przygotowanie organizacji na gorsze czasy.
- Zwiększenie różnorodności sprzedawanych produktów.
- Lepsza komunikacją między centralą a członkiniami i członkami Spółdzielni.
- Ochrona i edukacja klientów.
- Mądra digitalizacja i sprzedaż kredytów online.
Naszą odpowiedzią na powyższe oczekiwania są Nasze plany i wyzwania na 2019 r.
Zarządzanie etyką
Etyka jest podstawą działania ANG Spółdzielni i elementem misji. Nasza organizacja rośnie i tym ważniejsze staje się mądre zarządzanie i wdrażanie naszych założeń etycznych. Podstawowym dokumentem, którym się kierujemy, jest Kodeks Etyczny, stworzony w 2014 i aktualizowany w 2017 r. Obowiązuje wszystkie współpracowniczki i współpracowników Spółdzielni, a stosowanie się do niego jest bezwarunkowe. Każdy musi się z nim zapoznać przed rozpoczęciem pracy. Dokumentem precyzującym kwestie etyczne i zasady postępowania w Spółdzielni jest Ład Spółdzielniany, a w nim: Standardy Pracy, polityka przyjmowania prezentów, polityka compliance, antymobbingowa i inne. Od początku 2019 r. wprowadziliśmy również osobne, obowiązkowe szkolenie „Etyka w ANG”, bez zaliczenia którego nie ma możliwości współpracy ze Spółdzielnią.
Co roku jako członek Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) przechodzimy z pozytywnym wynikiem audyt etyczny (od pierwszego badania w 2013 r.). Poprzez audyt dokonywana jest ocena, czy jesteśmy firmą realizującą zobowiązania wynikające z „Zasad dobrych praktyk” KPF. Nasz przedstawiciel jest również członkiem Komisji Etyki KPF.
Największym wyzwaniem etycznym branży finansowej jest odpowiedzialna sprzedaż. Prowadzimy wiele działań, które zapobiegają misselingowi (nieodpowiedzialnej sprzedaży) i staramy się budować kulturę etyczną w całej branży. Więcej o przeciwdziałaniu misselingowi można przeczytać w tym rozdziale.
Od 2013 r. prowadzimy projekt Nienieodpowiedzialni, propagujący ideę etycznej i odpowiedzialnej branży finansowej. (Więcej informacji o projekcie).
W Spółdzielni działa Komisja Etyki, której skład jest wybierany co roku podczas Walnego Zgromadzenia Członkiń i Członków ANG Spółdzielni. Wsparciem Komisji jest rzecznik etyki, który organizuje pracę i czuwa nad procesem rozpatrywania skarg i reklamacji. Komisja monitoruje przestrzeganie przyjętych norm etycznych i analizuje zgłoszenia ich łamania przesłane na adres etyka@grupaang.pl.
Reklamacje i skargi
W 2018 r. do Komisji Etyki wpłynęło 8 zgłoszeń. 4 z nich dotyczyły zastrzeżeń do jakości pracy ekspertów ANG. Pozostałe 4 dotyczyły naruszeń etycznych niezwiązanych z pracą zawodową i obsługą klienta i zostały zgłoszone wewnętrznie przez członków społeczności ANG. Wszystkie zostały dokładnie przeanalizowane i rozpatrzone przez Komisję Etyki (KE).
Reklamacje dotyczące jakości pracy ekspertów ANG:
- w 2 sprawach KE stwierdziła lekkie naruszenie zasad Kodeksu Etyki i wystosowała upomnienia dla ekspertów,
- w 1 sprawie KE stwierdziła lekkie naruszenie zasad Kodeksu Etyki i wystosowała upomnienie, jednak nie przychyliła się do wniosku klienta o zadośćuczynienie finansowe, ponieważ był ono w ocenie KE bezzasadny,
- w 1 sprawie KE stwierdziła poważne naruszenie zasad Kodeksu Etyki, wystosowała naganę oraz zorganizowała spotkanie eksperta z zarządem ANG.
Naruszenia etyczne niezwiązane z obsługą klienta ANG:
- w 1 sprawie dotyczącej sporu między członkami Spółdzielni KE zaleciła wspólne wypracowanie zasad współpracy, co zakończyło się sukcesem,
- w 1 sprawie KE stwierdziła naruszenie zasad Kodeksu Etyki i wystosowała upomnienie dla eksperta,
- w 1 sprawie, w której w toku wyjaśnień okazało się, że naruszenie wynika z trudnej sytuacji rodzinnej, KE wystosowała upomnienie, oferując jednocześnie pomoc w rozwiązaniu trudności życiowych,
- 1 sprawa została zakończona bez wypracowania ostatecznego stanowiska KE, ponieważ ekspert wcześniej zrezygnował ze współpracy z ANG.
Prawa człowieka
Uważamy, że odpowiedzialność za ochronę praw człowieka leży zarówno po stronie rządu i organizacji pozarządowych, jak i biznesu. Jako przedsiębiorcy mamy obowiązek dbać o to, by nie były naruszane prawa jednostki. ANG Spółdzielnia należy do Koalicji Rzeczników Etyki w ramach Programu „Biznes i prawa człowieka. Implementacja wytycznych ONZ ds. biznesu i praw człowieka 2014-2020”. W kwietniu 2017 r. podpisaliśmy Deklarację przyjęcia Standardu Minimum Programu Etycznego UN Global Compact.
Dbamy o równe traktowanie, zapobiegamy dyskryminacji i pielęgnujemy różnorodność. Służy temu nie tylko sama forma organizacji (spółdzielnia), ale także zasady, którymi się kierujemy (Kodeks Etyczny, Ład Spółdzielniany). Bardzo ważnym elementem naszego działania jest idea współstanowienia i współodpowiedzialności – hierarchia w naszej organizacji jest bardzo płaska, nie dopuszczamy do żadnych przypadków mobbingu czy zmuszania do pracy. Zapewniamy wszystkim współpracowniczkom i współpracownikom dobre warunki pracy i uczciwe wynagrodzenie. Odnosimy się do siebie z szacunkiem, dbając o zachowanie prawa do godności osobistej. Szanujemy prawo do prywatności. W relacjach z klientami i partnerami stawiamy na równe traktowanie i niewykorzystywanie pozycji wyższości (wynikającej z większej wiedzy, doświadczenia czy pozycji rynkowej). O tym, w jaki sposób dbamy o przestrzeganie tych praw, można przeczytać w poszczególnych rozdziałach niniejszego raportu.
Wpływ na środowisko
Wierzymy, że każda organizacja wpływa w różnoraki sposób na środowisko. Jako ANG Spółdzielnia skupiamy się na minimalizowaniu naszego negatywnego wpływu w obszarze zużycia papieru. Jak wynika z naszych wyliczeń, rocznie jeden ekspert zużywa ok. 48 ryz papieru, co daje 120 kg papieru i wymaga ścięcia co najmniej 2 drzew. Jako ANG Spółdzielnia promujemy:
- oszczędne korzystanie z papieru i druk dwustronny,
- korzystanie z papieru pochodzącego w całości z recyklingu z certyfikatem Forest Stewardship Council – FSC.
Od 2013 r. centrala ANG Spółdzielni korzysta wyłącznie z takiego papieru, a członkinie i członkowie naszej społeczności mogą go zamówić w wewnętrznym sklepiku.
Inicjatywy, w które byliśmy zaangażowani w 2018 r.
- Grupa robocza ds. konsumpcji przy Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju
- Forum Odpowiedzialnego Biznesu
- Karta Różnorodności
- Koalicja Prezesi-Wolontariusze
- Koalicja Rzeczników Etyki
- Konfederacja Lewiatan
- Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych
- Konkurs na Przedsiębiorstwo Społeczne Roku im. Jacka Kuronia prowadzony przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych FISE
- Partnerstwo na rzecz Realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju
- Stowarzyszenie Mieszkanicznik
- UN Global Compact
Więcej o naszym zaangażowaniu można przeczytać w rozdziale Sprawy wspólne.
Nagrody i wyróżnienia w 2018 r.
- Najlepszy Pracodawca AON Hewitt
(nieprzerwanie od 4 lat) - Super Etyczna Firma Pulsu Biznesu
(nieprzerwanie od 4 lat) - Listek CSR Polityki
(nieprzerwanie od 4 lat) - Gazela Biznesu
(nieprzerwanie od 4 lat)